Regels commerciële communicatie

Geschreven door Lime & Co
04
dec

Regels commerciële communicatie

Terwijl ik de e-mailoogst van de afgelopen nacht aan het doorspitten was, vroeg ik mij ineens vanochtend af; wat zijn nou eigenlijk de wettelijke regels voor commerciële communicatie? Het eerste antwoord via #dtv op Twitter kwam al snel. Een nette heer meldde mij dat alle ongevraagde mail spam is. En dat je dat kan melden. Wanneer je gevraagde email krijgt, is er de wettelijke plicht om onderaan in de email een link of omschrijving te plaatsen zodat je je kunt afmelden.

So far, so good. Nu wilde ik er graag meer van weten. Dus ik open een browser en op naar Google. 🙂
Vervolgens lees ik iets over Spam en Spit. Spam is wanneer je ongevraagd boodschappen ontvangt op de mobiele telefoon, via internet of fax. (Faxen we nog steeds?) Bel je via internet en je wordt ongevraagd door een computer gebeld? Dit heet spit.

 

ACM

ACM (Autoriteit Consument en Markt) zorgt er voor dat iedereen zich aan de afspraken van spam en spit houdt. (Het versturen van wervende e-mails appjes of smsjes). Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen. Heb je al eens een dienst afgenomen van een bedrijf en toen ook je email opgegeven? Dan mag dit bedrijf je een e-mailtje sturen. Je hoeft hiervoor geen opt-in te doen. Opt-in geldt in heel Europa. Je moet van te voren toestemming geven om jou te e-mailen.

Op naar de website van ACM, ik wil graag een aantal handvatten, mijn mailing moet binnenkort de deur uit. Daar is te lezen:
De ontvanger heeft toestemming gegeven voordat je een bericht hebt gestuurd. De ontvanger moet zien wie de afzender is en moet zich probleemloos kunnen afmelden. Wat ook handig is om te weten is dat je tot 5 jaar na verzending moet kunnen bewijzen dat een ontvanger zich bij jou heeft aangemeld. Hoe je dit gaat bewijzen mag je zelf weten. Eenvoudig gratis afmelden, dus geen lange lijst invullen voordat je je kunt afmelden.

Frankwatching

Bij Frankwatching vind ik een aantal interessante stellingen. Stelling 1: Je mag prospect geen e-mailings sturen.
Hoofdregel is dat het verboden is zonder voorafgaande toestemming ongevraagd e-mailings te sturen van commerciële, charitatieve of ideële aard.
Toestemming vindt plaats door een actieve handeling. Basicly, je moet JA zeggen (daadwerkelijk aanvinken van toestemming) en je moet het kunnen bewijzen.
Maar er is een uitzondering op het toestemmingsprincipe: Naar bestaande klanten en donateurs mag je mailen, als het maar gaat om soortgelijke producten of diensten. Daar lees ik ook nog dat je kans maakt op een waarschuwing van de Reclame Code Commissie als je een noreply als afzender gebruikt. Je krijgt hiervoor geen boete.

Twee regelingen waarmee je rekening dient te houden zijn: de Telecomwet en de Code-E-mail. Acties zoals Tell-A-Friend, zijn niet verboden maar je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

Uitgeschreven

Mag je iemand die uitgeschreven is dan nooit meer e-mailen? Jawel. Volgens artikel 5.2 van de Code E-mail is de afmelding in ieder geval voor het label of de productlijn waarvoor iemand is aangemeld. Een Opt-out kun je beschouwen als een deel uitschrijving.
Je kunt hiervoor het beste een pagina hebben met voorkeuren welke mailing je wel en niet wilt ontvangen.
Zo leer je nog eens wat, zomaar op een regenachtige middag.

En nu: Hoe ga je nu te werk? Mensen die je factureert mogen natuurlijk je e-mail ontvangen. Maar wat doe je met een aangekocht adressen bestand? Zorg er in ieder geval voor dat je van te voren toestemming hebt ontvangen. (Actief vinkje zetten op een webpagina)
Hou wel rekening met dat het duidelijk moet zijn dat de inschrijving heeft plaatsgevonden via een aparte en actieve handeling en dat er duidelijk toestemming is gegeven dat de e-mail verstrekt kan worden aan derden. Ook moet het duidelijk zijn dan het e-mail adres gebruikt kan worden voor het toezenden van commerciële e-mail of derden verstrekking.

Opt-in

Ook mag je alleen maar het e-mail als verplicht in te vullen vragen, andere opties zoals naam en achternaam mogen niet verplicht zijn. Wel mag je de inschrijving doen voor meerdere nieuwsbrieven. Dit moet wel zichtbaar zijn via de double opt-in. Vergeet ook niet aan te geven hoe je aan het e-mail adres bent gekomen. (bestand – toestemming) Je mag natuurlijk altijd oude contacten per post benaderen om hen te vragen zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Een opt-in heeft een geldigheidsduur. Je moet je in ieder geval makkelijk aan- en af kunnen melden. Stuur regelmatig een mailing, zo heeft de ontvanger ook kans op zich af te melden, indien die dat zou willen. Als je gebruik maakt van een like en win actie is het mogelijk om op deze manier email-adressen te verzamelen. Je moet echter wel goed aangeven waar je deze adressen voor zal gebruiken. En biedt natuurlijk een goede uitschrijf mogelijkheid.

Data-analyse. In de Web Bescherming Persoonsgegevens zijn een aantal regels opgenomen m.b.t. het analyseren van marketingscampagnes. Heb je de database geanonimiseerd dan kun je dit probleemloos doen. Voor alle andere analyses of handelingen moet de persoon uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven bij de inschrijving.

Toen viel mij oog op ICT UTRECHT, een adviesbureau.
Heel handig, hebben zij een fact-sheet online staan over commerciële communicatie.
Een mooie fact-sheet waarin alles nog een keer kort maar krachtig staat genoemd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg onze berichten

Ontvang elk nieuw bericht gelijk in uw inbox.